Konkret abstrakt
Text: Dawid
Publicerad: 2024-12-08
Ett kamerabaserat fotografi är alltid abstrakt. Man kan föralldel fotografera världen så att den liknar motivet framför kameran men den förblir icke desto mindre en reduktion av det vi ser framför kameran. Tre dimensioner blir två. Mycket mer fattas dessutom. Doft, ljud, tid och tyngd. I allra högsta grad en abstraktion. Ett platt avtryck.
Jämför med en målning eller en teckning som ju alltid är konkreta. De kan påminna om världen men de är nya världar. Man tar inte en målning man skapar en målning. Men det heter att man tar ett fotografi, men man är både låntagare och motsägelsefullt nog konstnär. Man erbjuder en reduktion, ett tydliggörande som ibland gör världen möjlig att förstå. Och en ny värld som därmed är konkret.
Det finns för all del delar av världen som ingenting liknar, som är konkret abstrakta. Fotografier där berättandet i någon bemärkelse är viktigare än berättelsen. Dessa bilder kan då kallas abstrakta trots att de naturligtvis bara är avtryck av oklara verkligheter. Eller; det händer att man fotograferar några rostiga spikar men betraktaren ser ett ansikte. Kort och gott så lånar sig verkligheten inte till en absolut och okomplicerad läsning.
Dessutom: transkriptionen till ord av bilden innebär ett ytterligare abstraherande lager. Vilket naturligtvis inte måste betyda en värdeförsämring. Emellanåt tvärtom.
Vad beträffar den konstruerade bilden gjord av en så kallad AI (Artificiell Intelligens, ett minst sagt smickrande namn på ett datorprogram), så kan man konstatera att den förvisso existerar som företeelse men den är inte ett avtryck av en verklighet och beskriver inte heller en verklighet. Den är varken konkret eller en abstraktion. Den är i bästa fall en besvärande illusion.
DAWID har ställt ut separat på ställen som Malmö Konsthall, Museum Folkwang Essen, Liljevalchs Konsthall, Moderna Museet i Stockholm och Thielska Galleriet. Han har gjort ett drygt 30-tal böcker som "VERKLIGEN?!", "ROST", "Mot fotografiet", "Beautiful Frames", "135-36 Etthundra fotografier" och "SJÄLV". Dawid tilldelades Konstnärsnämndens Stora Stipendium 2004 och är representerad i flertalet betydelsefulla samlingar.